پرتو ارتباط صبا

جمر چیست ؟

جمر(Jammer) چیست ؟
جمر یا مسدود کننده سیگنال یک سیستم منتشر کننده فرکانس با مقاصد گوناگون هست. این سیستم با ایجاد سیگنالی هم فرکانس با سیگنال هدف باعث اختلال در کار تجهیزات هدف می شود. Jammer برای اینکه بتواند به درستی کار کند ابتدا باید محدوده فرکانسی خود را به درستی شناسایی کند سپس با توجه به این محدوده فرکانسی و توان سیگنال هدف اقدام به ارسال سیگنالی قویتر با همان طول موج نماید. به عنوان مثال زمانی که قصد مسدود کردن سیگنال موبایل را دارید منبع ایجاد پارازیت شما باید در یک زمان بندی مشخص ( در حدود چند میلی ثانیه ) بتواند کل باند فرکانسی را با توانی بیشتر از سیگنال موبایل موجود در منطقه هدف جاروب نماید.
جمرها یا دستگاه های ارسال پارازیت از دیر باز برای مقاصدگوناگون مورد استفاده قرا می گرفته اند، مسدود کننده ها یا بلاکر ها یکی از پایه ثابت های جنگ های الکترونیک به حساب می آیند. شاید بتوان دستگاه های Jammer را به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد

  1. جمرهای نظامی
  2. جمرهای تجاری

جمرهای نظامی: مسدود کننده های نظامی تجهیزاتی هستند که همانند تمامی تجهیزات که با اصطلاح (نظامی) برای استفاده در شرایط خاص تولید می شوند دارای پارامترها و استاندارد های این کلاس می باشند، به عنوان مثال این مسدود کننده ها در دمای کاری بسیار بالاتر و بسیار پایین تر از دمای کار جمرهای تجاری قابل استفاده می باشند و قابلیت کار در میزان رطوبتی بالاتر از استاندارد های تجهیزات تجاری را دارند. مسدود کننده های نظامی برای اهداف مختلف بکار می روند که به تعدادی از آنها اشاره خواهد شد
1629898467258[1].png

  1. مسدود کننده های باند ارتباطات بی سیم های دستی که در نوع پیشرفته قابل Adjust بوده و در ماموریت های مختلف قابلیت مسدود کردن یک یا چند کانال از کانال های بیسیم دستی را دارد. این جمرها با ایجاد موجی هم فرکانس با باند فرکانسی بیسیم و استفاده از فیلترهای اکتیو قابل تنظیم این امکان را به وجود می آورد که بعضی از کانال های نیروهای خودی قابل استفاده باشند و بعضی از کانال ها به دلیل پارازیت ارسالی غیر قابل استفاده شوند.
  2. جمرهای قابل حمل مسدود کننده امواج موبایل یا تلفن همراه که برای قطع سیگنال تلفن در محدود مورد نظر به صورت موقت بکار می روند، به عنوان مثال هنگام انتقال یک زندانی امکان ربوده شدن در مسیر وجود دارد به منظور اختلال در ارتباطات تیم رهاسازی زندانی، متناسب با منطقه عملیاتی تا شعاع وسیعی ارتباطات موبایل را می توان قطع نمود.این تجهیزات مسدود کننده معمولا بر روی یک خودرو نصب می شوند و آنتن های ارسال پارازیت آن بسته به زاویه آنتن به صورتی قرار میگیرد که شعاعی ۳۶۰ درجه را مسدود کند. شایان ذکر است که باتوجه به توان این تجهیزات و مختل نمودن سیگنال موبایل توسط جمر در محدوده متغیر توسط این تجهیزات، استفاده از این تجهیزات نیاز به مجوز مراجع ذیصلاح دارد. جمرتلفن همراه از نوع ثابت، این تجهیزات قابلیت مختل نمودن تلفن همراه در یک محدوده مشخص و تعیین شده را دارند ، به عنوان نمونه می توان وجود این تجهیزات را در بعضی نقاط نظامی مهم احساس نمود، نصب این تجهیزات در مراکز نظامی خاص علل متفاوتی دارد، به عنوان مثال تصور کنید که یک تیم تروریستی قصد منفجر نمودن یک بمب که توسط سیگنال موبایل کنترل می شود در یک پادگان را دارد. وجود مسدود کننده موبایل در این شرایط بسیار کار آمد است زیرا با روشن کردن این سیتم امکان ارسال پیام انفجار از طرف بمب گذاران به بمب غیر ممکن می شود، اگر به این نکته واقف باشید که برای انفجار بمب فقط یک لحظه ارتباط گرفتن چاشنی انفجاری بمب با BTS موبایل کافی است به اهمیت این سیستم پی خواهید برد.
  3. جمرهای نظامی در باندهای راداری، این مسدود کننده ها با فرکانسهای مختلف به منظور مختل نمودن سیگنال های مختلف طراحی و ساخته می شوند و همانگونه که از اسمشان مشخص است برای مختل نمودن کار یک رادار در جنگ الکترونیک به کار می روند. شاید بدانید یک رادار برای رهگیری اهداف خود به طور پیوسته سیگنالی را به سمت محدوده مورد پوشش خود ارسال می کند ، اگر هدفی در این محدوده وجود داشته باشد سیگنال ارسالی از رادار به هدف برخورد کرده و به سمت گیرنده رادار بازگشت داده میشود، رادار با پردازش این سیگنال برگشتی هدف را شناسایی و رهگیری می کند، تصور کنید که یه مسدود کننده یا جمر در این محدوده سیگنالی را در باند فرکانسی رادار به طور پیوسته به سمت گیرنده رادار ارسال کند ، به احتمال غریب به یقین رادار با دریافت این فرکانس ها دچار اختلال و خطا خواهد شد.
  4. Jammer های مختل کننده امواج کنترل از راه دور، این تجهیزات با توجه به گستردگی پهنای باند امواج رادیویی طیف وسیعی را در بر میگیرند ، به عنوان مثال تصور کنید یک پهباد یا هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین وارد یک منطقه ممنوعه شود ، شاید اولین راهی که برای مقابله با این پهباد به ذهن شما برسد هدف قرار دادن آن باشد اما بهترین راه قطع کردن ارتباط پهباد با مرکز کنترل از راه دور آن توسط یک مسدود کننده است، با این روش میتوان مانع فرمانگیری پهباد از سامانه های ارتباطی خود شده و ازارسال اطلاعات توسط این پهباد جلوگیری نمود تا همزمان تیم های جنگ الکترونیک با بررسی سیستم های کنترلی پهباد تلاش خود را جهت به اختیار گرفتن کنترل پهباد و فرونشادن آن انجام دهند.
  5. جمرهای پدافندی جهت مقابله با حملات موشکی ، یکی از پارامترهایی که موشک های هدایت شونده برای اصابت به نقطه از پیش تعیین شده استفاده میکنند سیستم GPS می باشد.این سیستم ناوبری جهانی به موشک شلیک شده اجازه میدهد که موقعیت جغرافیایی خود را تشخیص دهد و به کمک موتورها مسیر خود را اصلاح کند، سیستم پدافند پس از رهگیری این موشک توسط رادار های خود میتواند در گام اول با مسدود کردن سیگنال های GPSموشک را دچار سر درگمی کند و در گام بعدی نسبت به انهدام آن اقدام نما۲: جمرهای تجاری
    مسدود کننده یا جمرهای تجاری تجهیزاتی هستند که با استاندارد های تجاری برای مقاصد عمومی طراحی و تولید شده اند.این تجهیزات را میتوان به نسبت جمرهای نظامی تجهیزاتی بی کیفت قلمداد نمود اما با توجه به طیف وسیع کاربرد آنها در باندهای فرکانسی مختلف تولید میشوند که به تعدادی از کاربردی ترین Jammer ها اشاره خواهیم نمود:
  6. مسدود کننده تلفن همراه یا Jammer Mobile Phone که همانگونه که از نامش مشخص است برای مسدود کردن و قطع ارتباط در یک محدوده مشخص استفاده میشود.این نوع مسدود کننده باند های مختلف تلفن همراه از جمله ۲G,3G,4G را پوشش میدهد البته هر یک از این باندها مسیر مجزا و آنتن مجزایی دارند که در یک پکیج به مشتری ارائه میگردد ،به این تجهیزات مسدود کننده موبایل خانگی هم گفته میشودبه عنوان مثال فرض کنید شما یک کارخانه با پرسنل زیاد در خط تولید دارید ، ایمنی پرسنل هنگام کار با تجهیزات در گروی حفظ هوشیاری کامل پرسنل است و استفاده از تلفن همراه در هنگام کار با تجهیزات حادثه افرین ترین عامل خواهد بود، پس به راحتی میتوانید با خرید یک مسدود کننده تلفن همراه و نصب آن درمناطق مورد نظر خود خیال خود را از بابت حوادث کار ناشی از گوشی های تلفن همراه راحت نمایید، فقط دقت کنید که با توجه به ماهیت کاری مسدود کننده ها ، می بایست در انتخاب جمر مناسب نهایت دقت را انجام دهید و یا اینکه با کارشناسان ما در شرکت سیگنال افزا مشورت نمایید تا علاوه بر نتیجه مطلوب در هزینه های خود صرفه جویی نمایید.جمرها تلفن همراه نقطه مقابل تقویت کننده های تلفن همراه می باشند و معمولا در مناطق کارگاهی ، آمفی تئاتر ها ، سالن های کنفرانس ، مساجد و … بکار میروند و کارشناسان ما در شرکت سیگنال افزا این توانایی را دارند که با هوشمند سازی این سیستم امکان مسدود سازی در ساعات مشخص را فراهم سازند.
  7. مسدود کننده امواج GPS ، این مسدود کننده ها عموما به منظور جلوگیری از رهگیری خودرو توسط سیستم های کنترلی برروی خودرو نصب میگردد.
  8. مسدود کننده ی کانال های ماهواره ای که توسط این تجهیزات با ایجاد نویزکانالهای ماهواره ای را مختل میکنند.

مطالب مرتبط

 پرتو ارتباط صبا
  • شماره تلفن: 02144215738
  • فکس: 02142215737
  • کد پستی: 1463713481
  • ایمیل: admin@pesaba.com

شبکه های اجتماعی


آدرس

تهران، مرزداران، خ شهید ابراهیمی ، نبش الوندهفتم، پلاک 2